گوشی کالا

ساخت وبلاگ

گوشی ردمی نوت 8 پرو

عملکرد شرکت چینی Xiaomi در طی چند سال گذشته به شکلی بوده که توانسته با نفوذ به بازار گوشی‌های میان رده طرفداران بسیار زیادی برای خودش به دست بیاورد. استراتژی آن‌ها در بازار گوشی‌های موبایل ارائه بهترین سخت افزار و مشخصات ممکن با پایین‌ترین قیمتی که ممکن است، بوده. اگر به اغلب گوشی‌های هوشمند این شرکت نگاه کنید، کاملا متوجه می‌شوید که در این رنج قیمت هیچ گوشی یا شرکت دیگری رقیب Xiaomi نیست. این شرکت پس از چند سال روی تولید یک لاین آپ جدید، موفق به ساخت سری Redmi شد که یکی از بهترین سری گوشی‌های این شرکت است اما هنگامی که زمان رقابت با سایر رقیبانی که در این چند سال در بازار گوشی‌های میان رده وارد شده‌اند، فرا می‌رسد، Xiaomi تمام تلاش خودش را می‌کند تا از این رقابت سربلند و پیروز خارج شود. ردمی نوت 8 پرو نیز دقیقا یکی از بهترین گوشی‌های این شرکت است که برای همین منظور طراحی و عرضه شده است که سعی کرده نسبت به قیمت قابل قبول خود بهترین ویژگی‌ها، مشخصات و سخت افزار را در اختیار کاربران خودش قرار دهد.

این گوشی با کنار هم قرار دادن یک سری از بهترین و وسوسه‌ کننده‌ترین ویژگی‌ها مانند پردازنده جدید Helio G90T در کنار یک باتری بزرگ و پرقدرت ۴۵۰۰ میلی‌آمپری با قابلیت پشتیبانی از فناوری شارژ سریع و همینطور دوربین چهار گانه خود، تمام مشخصات لازم برای به وجود آوردن یک رقابت نزدیک با گوشی‌های هم رده خود از نظر قیمتی دارا است. البته به جز این، ردمی نوت ۸ پرو از یک سری جنبه‌های دیگر حتی از رقیبان پرچمدار بزرگ خود در برندهای دیگر پتانسیل بیشتری دارد که از این دست می‌توان به سنسور ۶۴ مگاپیکسلی جدید شرکت سامسونگ اشاره کرد که یک سری تکنولوژی‌های منحصر به فرد جدید به کار گرفته است که در بخش بررسی دوربین اشاره بیشتری به آن خواهیم داشت و عملکرد آن را دقیقا زیر نظر خواهیم گرفت.

بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 8 پرو

طراحی و ساخت

طراحی ردمی نوت ۸ پرو شباهت‌های زیادی به ردمی نوت ۷ پرو دارد. در پنل جلویی از شیشه گوریلا گلاس ۵ استفاده شده است و یک ناچ قطره‌ای درست در وسط لبه بالایی پنل نمایشگر دیده می‌شود.

فریم کناری از جنس پلاستیک است؛ اندازه نسبتا بزرگ و وزن سنگین‌تری نسبت به نمونه‌های مشابه دارد. اگرچه یک گوشی با حاشیه‌های نازک و باریک محسوب می‌شود ولی امروزه گوشی‌هایی به مراتب شیک‌تر در بازار سراغ داریم. فراموش نکنید این گوشی در پاییز ۹۸ وارد بازار شده است.

پنل پشتی برآمده و بسیار لیزی دارد. گرفتن آن در دست کمی مشکل است و برآمدگی دوربین کاملا مشخص است. مواظب باشید گوشی را روی سطح بسیار لغزنده‌ای قرار ندهید چون احتمال افتادن آن هست.

چینش درگاه‌ها و کلیدها در این گوشی مشابه سبکی است که همه اسمارت‌فون‌ها در سال‌های اخیر دنبال کردند. در کناره راست شاهد کلید پاور و کنترل صدا هستیم. کلیدهایی خوش دست که کار کردن با آن‌ها راحت است.

در کناره پایین هم یک درگاه USB-C و جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری در کنار یک بلندگو می‌بینیم. در کناره چپ اسلات سیم‌کارت و کارت حافظه قرار گرفته است. سنسور IR در بالای گوشی کار شده و دوربین سلفی به همراه سنسورهای مجاورت و تشخیص‌دهنده نور محیط در ناچ صفحه‌نمایش هستند.

در مجموع ظاهری مدرن و زیبا دارد؛ شبیه به بسیاری از گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی در سال‌ها اخیر.

نمایشگر و اسپیکر

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، ردمی نوت 8 پرو از نمایشگر 6.53 اینچی استفاده می کند که به وسیله گوریلا گلس 5 محافظت می شود. با توجه به اینکه شیائومی در محصولات ارزانتری مثل Mi A3 از نمایشگر اولد استفاده کرده است، شاید بتوانیم انتظار استفاده از آن در محصولی مانند Redmi Note 8 Pro را داشته باشیم؛ اما واقعیت این است که این گوشی همانند نسخه معمولی از پنل IPS LCD استفاده می کند.

شیائومی برای این پنل، زولوشن 1080×2340 در نسبت تصویر 19:5:9 را در نظر گرفته است که تراکم پیکسلی بسیار خوب 395ppi را در اختیار می گذارد و جالب است بدانید که این نمایشگر با توجه به رده قیمتی محصول، از استاندارد HDR نیز پشتیبانی می کند.

در زمینه کیفیت نمایشگر این گوشی باید گفت که خوشبختانه پنل IPS بکار رفته در آن، جزو نمونه های باکیفیت موجود در بازار می باشد. نمایشگر ردمی نوت 8 پرو روشنایی بسیار خوبی دارد و در زمینه کنتراست نیز عملکرد قابل قبولی دارد که باعث می شود رنگ مشکی در آن با عمق راضی کننده ای به نمایش گذاشته شود. گذشته از این موارد، حداکثر روشنایی این پنل در حالت دستی و خودکار به ترتیب به رقم های 450 و 660 نیت می رسد که نشان می دهد استفاده از آن در فضاهای باز، بدون مشکل خاصی میسر خواهد بود.

در زمینه دقت رنگ اما عملکرد نمایشگر ردمی نوت 8 پرو را نمی توان چندان عالی دانست. پنل این گوشی رنگ سفید را کمی متمایل به آبی به نمایش می گذارد و به طور کلی رنگ های آبی در آن کمی اغراق شده تر به نظر می رسند. با این حال با قرار دادن دمای رنگ ها روی حالت Warm از قسمت تنظیمات، می توان تا حدودی این مشکل را رفع کرد. همچنین در قسمت تنظیمات، سه حالت مختلف خودکار، increased و استاندارد برای کنتراست در نظر گرفته شده است که در حالت اول، رنگ ها بر اساس نور محیط تنظیم می شوند، در حالت دوم رنگ ها اشباع تر شده و در حالت سوم نیز به دقت رنگ ها افزوده می شود.

ردمی نوت 8 پرو همانند اکثر گوشی های شیائومی، از اسپیکر تک کاناله استفاده می کند که روی لبه پایینی قرار گرفته است. میانگین حجم صدای خروجی از این اسپیکر هنگام پخش موسیقی، به 68 دسی بل می رسد که رقم چندان زیادی نمی باشد و اگر در محیط های شلوغ قرار داشته باشید، امکان از دست دادن تماس ها و اعلان ها وجود دارد. در زمینه کیفیت اما اسپیکر Redmi Note 8 Pro عملکرد راضی کننده ای دارد و از شفافیت قابل قبولی برخوردار می باشد.

بررسی ردمی نوت 8 پرو

دوربین

ماژول چهارگانه دوربین عقب روی کاغذ جذابیت زیادی دارد به خصوص اینکه چنین مشخصاتی در یک گوشی میان‌رده به کار رفته‌اند اما باید دید در واقعیت هم این امکانات انتظارات را برآورده می‌کنند یا خیر. واقعیت آن است که به خاطر نبود لنز تله فوتو نمی‌توانیم این محصول شیائومی را از این نظر فوق‌العاده بدانیم و حتی با وجود سنسورهای 2 مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق امکان ندارد این دوربین را چندان باکیفیت تلقی کنیم. در اینجا باید به این نکته هم توجه داشته باشید که خیلی کم پیدا می‌شود که یک گوشی میان‌رده از لنز تله فوتو باکیفیتی بهره ببرد بنابراین نمی‌توان زیاد به شیائومی رد می نوت 8 پرو ایراد گرفت.

به هر حال، دو سنسور به کار رفته دیگر در این دستگاه عبارتند از 64 مگاپیکسلی اصلی و 8 مگاپیکسلی اولترا واید. لنز اصلی این گوشی تازه وارد بازار شده و تقریباً تازه کار است به همین دلیل باید این اتفاق را پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به مدل شیائومی رد می نوت 7 پرو بدانیم که از لنز 48 مگاپیکسلی بهره می‌برد. سنسور اصلی گوشی مورد بحث ما دارای دریچه دیافراگم f/1.9 و فاصله کانونی 1 تا 1.7 اینچی است و سایز آن به 0.8 میکرو متر می‌رسد. لازم به ذکر است که فناوری فشردگی پیکسلی در این قسمت کارایی زیادی دارد و تصاویری به ثبت می‌رساند که 16 مگاپیکسلی هستند.

همان‌طور که گفتیم، دوربین اولترا واید دارای رزولوشن 8 مگاپیکسلی بوده و دریچه دیافراگم در آن f/2.2 است و به فاصله کانونی 1.4 اینچی مجهز شده و 1.12 میکرو متر اندازه دارد ولی در آن خبری از قابلیت فوکوس خودکار نیست. لنز ماکرو هم 2 مگاپیکسلی می‌باشد و دریچه دیافراگم و ابعاد آن نیز به ترتیب f/2.4 و 1.7 میکرو متر است.

در نهایت به لنز دوربین سلفی می‌رسیم که در ناچ قرار گرفته و 20 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 می‌باشد بنابراین انتظار داریم این حسگر بتواند عکس‌های باکیفیت و شفافی بگیرد. حالا پیش از اینکه سراغ توضیحات در مورد کیفیت عکس‌ها برویم، بد نیست به منوی دوربین نگاهی بیندازیم.

باتری و شارژدهی گوشی ردمی نوت 8 پرو

یکی دیگر از اصلی ترین تفاوت های ردمی نوت 8 پرو با نسخه معمولی آن، در زمینه باتری می باشد. این گوشی از باتری بزرگ 4500 میلی آمپر ساعتی استفاده می کند که 500 میلی آمپر ساعت از نسل قبلی و نسخه معمولی حجیم تر می باشد و با در نظر گرفتن تراشه 12 نانومتری، می توان انتظار شارژدهی بسیار خوبی را از آن داشت. در دنیای واقعی نیز Redmi Note 8 Pro عملکرد بسیار خوبی در زمینه شارژدهی از خود نشان می دهد و در زمان بررسی محصول، از شارژدهی آن رضایت کامل را داشتیم.

این گوشی در تست پی سی مارک حدود 16 ساعت دوام آورد که رقم بسیار خوبی به شمار می آید و عملکرد باتری آن در حالت استندبای نیز عالی می باشد؛ به طوری که اگر چند ساعت از آن استفاده نکنید، شاهد کاهش درصد باتری به صورت آزاردهنده نخواهید بود. بنابراین بر اساس تجربه می توان گفت که ردمی نوت 8 پرو در استفاده ترکیبی شامل وبگردی، گشت و گذار در شبکه های اجتماعی، عکاسی، اجرای بازی و … به راحتی می تواند به مدت 1 روز کاربر را همراهی کند و هرچه استفاده کاربر سبک تر باشد، این رقم بیشتر نیز خواهد شد. (در نظر داشته باشید که شارژدهی باتری هر محصول، با توجه به اپلیکیشن های نصب شده و نوع استفاده هر کاربر می تواند متفاوت باشد.)

در زمینه سرعت شارژ باتری هم باید گفت که این محصول از QC 4.0 پشتیبانی می کند؛ اما شارژر قرار گرفته در داخل جعبه آن، دارای توان 18 وات می باشد که به وسیله آن، شارژ کامل باتری کمی بیشتر از 2 ساعت، زمان نیاز خواهد داشت.

جمع بندی

برای چندمین سال پیاپی، گوشی‌های خط تولید رد می نوت پرو دوباره توانستند انتظارات را بالا ببرند و تقریباً همه آن چیزی که از یک گوشی میان‌رده انتظار می‌رفت را با خود آورده‌اند. این محصول شیائومی با باتری بادوام، چیپ‌ست قدرتمند، دوربین باکیفیت و عملکرد روان همانی خواهد بود که افراد به دنبال موبایل‌های با ارزش خرید بالا دنبالش می‌گردند. ضمن اینکه با وجود یک لنز 64 مگاپیکسلی و قابلیت زوم 2 برابری، به نظر می‌رسد دیگر نیازی به لنز تله فوتو نباشد. برای اطلاع از قیمت گوشی کلیک کنید.

 

گوشی کالا...
ما را در سایت گوشی کالا دنبال می کنید

برچسب : بررسی گوشی ردمی نوت 8 پرو ,قیمت گوشی ردمی نوت 8 پرو ,خرید گوشی ردمی نوت 8 پرو ,مشخصات ردمی نوت 8 پرو, نویسنده : مهران goshikala بازدید : 69 تاريخ : يکشنبه 27 مهر 1399 ساعت: 2:30

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا

تابستان فصلی است که سامسونگ هر سال یکی از بهترین  سری گوشی‌های خود را معرفی و روانه بازار می‌کند. تا دو سال پیش، این تنها شامل معرفی یک گوشی از سری Note می‌شد. اما سال 2019 همه چیز تغییر کرد و سامسونگ برای اولین بار از دو گوشی برای این خانواده، یعنی نوت 10 و نوت10+ رونمایی کرد. این شرکت کره‌ای امسال اما روند سال پیش را دنبال نکرد. دو گوشی جدید این خانواده در سال 2020، گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا نام دارند و ما امروز با بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.

پس از گلکسی S20 Ultra، این اولین باری است که سری پرچمدار نوت سامسونگ، عضوی با نام Ultra دارند و معمولاً لقب اولترا به گوشی‌هایی نسبت داده می‌شود که هم از نسخه استاندارد و هم پرو در سطح بالاتری قرار داشته باشند. سامسونگ هم احتمالاً به این قضیه باور دارد که نوت 20 اولترا از یک گوشی Pro برتر است و از همین رو نام اولترا را بر روی آن نهاده است. اما این موضوع تا چه اندازه صحیح است؟ برای کشف آن تصمیم گرفتیم تا نوت 20 اولترا را در لابراتور سخت‌افزار مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

طراحی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا

معمولا سری نوت سامسونگ از لحاظ طراحی، شباهت بسیار زیادی به سری S این کمپانی دارد. در واقع سامسونگ هر سال یک زبان طراحی جدید را برای پرچمدارش انتخاب می‌کند و پس از 6 ماه همان را در سری نوت نیز بکار می‌گیرد. بنابراین ظاهر نوت هر سال نسبت به نسل قبلی خودش تغییر کرده اما نسبت به پرچمدار سری S سامسونگ بدون تغییر قابل توجهی باقی می‌ماند. اما نوت 20 اولترا کمی این فرمول کلی را تغییر داده و نسبت به گلکسی S20 اولترا تفاوت‌های قابل توجهی دارد.

این گوشی در نگاه نخست، شبیه به محصولات بالارده سامسونگ است. با اینکه برادر کوچکترش با نمایشگر تخت عرضه شده اما این اولترای عزیز، همچون سایر محصولات بالارده کره‌ای‌ها خمیده بوده و در واقع از دو طرف نمایشگر حاشیه خاصی ندارد.

با حذف حاشیه‌ها از بالا و پایین و جا دادن دوربین سلفی درست در بالا و مرکز صفحه نمایش، عملا با دستگاهی طرف هستیم که بهترین استفاده را از فضاها کرده است. بنابراین اگر در جدول مشخصات گلکسی نوت 20 اولترا به میزانی بیش از 91 درصد برای نسبت نمایشگر به بدنه رسیدید، انگشت به دهان نمانید.

در نگاه نخست، یک محصول باکلاس را می‌بینید که از لحاظ ابعاد، بیشتر شبیه به یک تبلت کوچک است تا یک گوشی بزرگ! وقتی برای اولین بار گوشی را در دست می‌گیرید، کاملا متوجه منظور من خواهید شد. در واقع نوت 20 اولترا دستگاهی نیست که بتوانید خیلی راحت با یک دست از آن بهره بگیرید و حالش را ببرید. علاوه بر ابعاد عجیب و غریب و وزن ۲۰۸ گرمی، گوشه‌های تیز گوشی، یکی دیگر از نقاط ضعف آن به شمار می‌رود. پیش‌تر محصولات این کمپانی کره‌ای با لبه‌های گرد‌تری عرضه می‌شدند که به خوش دستی آن‌ها کمک شایانی می‌کرد؛ اما نوت 20 اولترا همه قواعد بازی را بهم زده و آن‌قدر تیز شده که بتواند کف دست را سوراخ کند!

با تمام این‌ها کیفیت ساخت گوشی بسیار بالاست و در همان برخورد نخست، توجه همه را به خودش جلب خواهد کرد. از لحاظ زیبایی نیز می‌توان کاملا به این ابرقهرمان نمره قبولی داد و آن را یک شاگرد ممتاز توصیف کرد؛ مخصوصا رنگ مسی که ظاهر بسیار خاص و متفاوتی دارد.

فریم گوشی از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده و برای نمایشگر و پشت آن، از نسل جدید شیشه‌های گوریلا موسوم به ویکتوس بهره گرفته شده است. طبق ادعای سازنده، این شیشه از جنس آلومینوسیلیکات بوده و به شما تضمین می‌دهد که در صورت سقوط گلکسی نوت عزیز از ارتفاع دو متری بر روی یک سطح سفت و سخت، کوچک‌ترین مشکلی برایش پیش نیاید. بنابراین شاید بهتر باشد که به آن ایمان داشته باشید و قید محافظ‌های گران قیمت و به درد نخور نمایشگر را بزنید. هرچند که وقتی نگاهی به قیمت سرسام‌آور آن می‌اندازیم، احتیاط را شرط عقل می‌دانیم!

اگر گوشی را به پشت برگردانید، بدون هیچ شکی مجموعه دوربین توجه شما را به خودش جلب خواهد کرد. نوت 20 اولترا به 3 دوربین بزرگ، فوکوس لیزری و فلاش مجهز شده که همه در یک باکس مربعی شکل در بالا و سمت چپ بدنه جا خوش کرده‌اند. این مجموعه به طرز قابل توجهی از بدنه اصلی دستگاه بیرون زده، در حدی که کاملا از استانداردهای امروزی به دور است. این بیرون زدگی عجیب و غریب مشکلات زیادی را پیش روی شما می‌گذارد. مثلا هنگامی که گوشی بر روی یک سطح صاف همچون میز قرار گرفته، شما نمی‌توانید خیلی راحت با آن کار کنید؛ چرا که سطح گوشی صاف نیست و با لمس صفحه، آن قسمت به پایین رفته و سمت دیگر بالا می‌آید. در واقع مجموعه دوربین همچون پایه‌های الاکلنگ خواهد شد!

مورد بعدی اینکه هنگام سقوط از ارتفاع، احتمالا نخستین جایی که به زمین برخورد می‌کند، بخش دوربین آن خواهد بود تا همیشه یک حس ناامنی داشته باشید. در هنگام استفاده از این ابرقهرمان کهکشانی با یک مشکل عجیب دیگر هم روبه‌رو شدیم. وقتی که می‌خواهید گوشی را از جیب شلوارتان خارج کنید، بخش دوربین همچون یک قلاب عمل کرده و مثلا به کلید درون جیب‌تان می‌چسبد و آن را هم از جیب خارج می‌کند! این قسمت به دلیل بیرون زدگی زیاد، محل مناسبی برای نشستن گرد و غبار به شمار می‌رود؛ البته برخلاف گلکسی S20 اولترا، بخش دوربین هم‌رنگ با بدنه اصلی بوده و همچون یک لکه ننگ بر پیکر بی‌جان گوشی دیده نمی‌شود.

پشت گوشی رسما یک آینه همراه است و حتی می‌توانید چین و چروک‌های صورت‌تان را در آن ببینید! قاب پشتی همچنان مستعد جذب اثر انگشت است اما میزان آن نسبت به سایر محصولاتی که با آن‌ها کار کرده بودیم، کمتر شده تا نیازی نباشد همچون یک شاگرد شوفر لنگ به دست بگیرید و هر لحظه گوشی را تمیز کنید.

کلیدهای یکپارچه صدا در سمت راست گوشی و بالاتر از کلید پاور خیلی سفت و محکم سرجای خودشان قرار گرفته‌اند و دسترسی به آن‌ها، اگر انگشتان بزرگ و کشیده‌ای داشته باشید، کار سختی نخواهد بود. در لبه بالایی گوشی محلی برای ورود سیم‌کارت و کارت حافظه تعبیه شده که مطابق استانداردهای امروزی با سوزن مخصوص از بدنه خارج خواهد شد. خشاب در نظر گرفته شده برای سیم‌کارت از استحکام بالایی برخوردار است و اگر از آن دسته کاربرانی هستید که مدام با این قسمت سر و کار دارید، تقریبا جای هیچ‌ نگرانی برای شما وجود ندارد.

در بخش زیرین گوشی شاهد پورت USB-C و اسپیکر دستگاه هستیم و خبری از جک استاندارد صدا نیست. تغییر بزرگ صورت گرفته در این بخش به انتقال قلم S Pen از سمت راست نوت‌های سابق به سمت چپ در نوت ۲۰ اولترا مربوط می‌شود؛ این تغییر خیلی به مذاق ما خوش نیامد. تعداد راست دست‌ها در دنیا بیشتر بوده و مسلما با دست راست از قلم استفاده خواهند کرد که در این حالت گوشی در دست چپ قرار می‌گیرد و ناخودآگاه دست‌تان مانع از باز شدن قلم خواهد شد. البته این تغییر خیلی مشکل ساز نیست و شاید خیلی زود با آن کنار بیایید اما برای کسی که قبلا از سری نوت استفاده کرده خیلی اتفاق خوشایندی نیست.

این را هم بدانید که گلکسی نوت ۲۰ اولترا توانسته تا گواهی IP68 را دریافت کند و این یعنی می‌توانید آن را تا عمق ۱.۵ متری و به مدت ۳۰ دقیقه در آب غرق کنید! البته این آرمانی‌ترین حالت ممکن بوده و احتمالا در شرایط عادی، تحمل چنین مقداری را نخواهد داشت. ما برای آزمایش گوشی را به زیر آب فرستادیم و هیچ مشکلی بوجود نیامد. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا مثلا در استخرها از گوشی استفاده کنید و تصاویر و یا فیلم‌های متفاوتی را بگیرید. نهایتا اگر گوشی دل‌بندتان کثیف شد، می‌توانید به راحتی آن را به زیر آب برده و بشورید!

به طور کلی کهکشانی جدید سامسونگ یک گوشی خاص، متفاوت و زیباست. با توجه به کیفیت ساخت بسیار بالای آن، هنگامی که نوت 20 اولترا را در دست می‌گیرید، یک حس خاص و لوکس به شما القا می‌شود اما از لحاظ ارگونومی نمی‌توان به این آقای ابرقهرمان، نمره قبولی داد و اصلا با یک گوشی خوش دست طرف نخواهید بود.

نمایشگر

سامسونگ برای این گوشی کهکشانی از یک نمایشگر ۶٫۹ اینچی QHD پلاس با پشتیبانی از HDR10 پلاس، نرخ‌ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، نرخ ثبت لمس ۲۴۰ هرتزی و چگالی پیکسلی 496 بهره گرفته است. البته نرخ نوسازی تصویر تنها در زمان قرار دادن گوشی بر روی حالت Full HD به بیشترین مقدار می‌رسد و در صورت استفاده از حداکثر میزان رزولوشن، همچنان با یک نمایشگر 60 هرتز طرف خواهید بود.

در بخش تنظیمات نوت ۲۰ اولترا دو حالت Adaptive و Standard به چشم می‌خورد که می‌توان از آن برای تنظیم نحوه نوسازی تصویر استفاده کرد. حالت Adaptive متناسب با محتوا نرخ نوسازی تصویر را تغییر می‌دهد تا مثلا هنگام اسکرول کردن یا مشاهده انیمیشن‌ها، بر روی حداکثر میزان خودش قرار بگیرد و تصویر صاف و روان‌تری را به شما نشان دهد.

در واقع با توجه به استفاده از پنل اولد با ویژگی Variable Refresh Rate یا همان نرخ نوسازی متغییر، نوت 20 اولترا می‌تواند نرخ نوسازی تصویر را بر روی یکی از مقدارهای 10، 30، 60 و 120 هرتز تنظیم نماید. این ویژگی کمک بسیار زیادی به سخت افزار و به خصوص باتری دستگاه می‌کند که در نهایت منجر به استفاده بهینه و افزایش کیفیت نمایش تصویر می‌شود. بنابر اظهارات رسمی سامسونگ، در حالت 10 هرتزی مصرف باتری تا 40 درصد (نسبت به 120 هرتز) کاهش می‌یابد که خبر خیلی خوبی است.

میزان روشنایی نمایشگر بسیار بالا بوده و رفلکس آن خیلی پایین است. در نتیجه می‌توانید خیلی راحت و بدون هیچ مشکلی در زیر آفتاب سوزان تابستان با گوشی کار کنید و محتوای به نمایش در آمده را ببینید. خوشبختانه سامسونگ به فکر اهل دلان هم بوده و میزان حداقلی نور نمایشگر را تا حد بسیار زیادی پایین آورده است و این یعنی مثلا می‌توانید شب‌ها قبل از خواب در یک اتاق کاملا تاریک با مخاطب خاص صحبت کنید و یا اینستاگرام را شخم بزنید و نگرانی بابت آسیب رسیدن به چشمان‌تان نداشته باشید.

نحوه به نمایش در آمدن رنگ‌ها در نوت 20 اولترا در یک کلام، عالی‌ست! نمایشگرهای امولد که استاد نشان دادن رنگ‌ مشکی هستند و نوت 20 اولترا هم از این قاعده مستثنی نیست اما رنگ سفید نیز در آن بسیار درخشان دیده می‌شود و هیچ عیب و ایرادی به آن وارد نیست. سایر رنگ‌ها بسیار گرم و جذاب به نمایش در می‌آیند و در مقایسه با سایر پرچمداران، ابرقهرمان ما یک سر و گردن بالاتر است. در نگاه از زوایا نیز که مدت‌هاست مشکلی در گوشی‌های هوشمند وجود ندارد و نوت ۲۰ اولترا هم در این زمینه یکی از بهترین‌ها خواهد بود.

عملکرد سنسور تشخیص نور محیط در نوت ۲۰ اولترا فراتر از حد تصور است. دستگاه خیلی خوب نور محیط را اندازه گرفته و نمایشگر را متناسب با آن تنظیم می‌کند. در حدی که اگر آن را به حال خودش رها کنید، مشکل خاصی از بابت تطابق نور نمایشگر با محیط نخواهید داشت.

سامسونگ مثل همیشه دست شما را در نحوه به نمایش درآمدن رنگ‌ها باز گذاشته و می‌توانید در بخش تنظیمات تا حد بسیار زیادی رنگ و لعاب صفحه را تغییر داده و متناسب با سلیقه خودتان آن را تنظیم کنید.

قابلیت Always On Display یا همان نمایشگر همیشه روشن که در پرچمدار سال گذشته سامسونگ شاهدش بودیم، در این نسخه نیز موجود است. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا در زمان خاموش بودن صفحه، علاوه بر مشاهده ساعت و نوتیفیکیشن‌ها، بتوانید محل سنسور اثر انگشت را راحت‌تر پیدا کنید.

از لحاظ تاچ و میزان حساسیت به لمس نیز نمایشگر نوت 20 اولترا بهترین نمونه موجود در بازار است و در کسری از ثانیه به تماس دست شما پاسخ می‌دهد. به طور کلی نمایشگر این آقای کهکشانی آنقدر شفاف و خیره کننده است که توجه هرکسی را به خودش جلب می‌کند و واقعا هیچ ایرادی نمی‌توان به آن گرفت.

دوربین

نوت 20 اولترا، تقریبا از همان مجموعه دوربین بکار رفته در اس 20 اولترا استفاده می‌کند که تغییرات کارآمدی روی آن صورت گرفته است. این مجموعه همچنان شامل یک دوربین با رزولوشن فوق‌العاده بالا، دوربین تله با لنز پریسکوپی و دوربین فوق عریض می‌باشد که در آن سیستم فوکوس لیزری جایگزین دوربین ToF شده است.

دوربین اصلی دقیقا مشابه چیزی است که در اس 20 اولترا دیده بودیم. این دوربین از سنسور بزرگ 108 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که در پس لنز 26 میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 و لرزشگیر اوپتیکال قرار گرفته است. سنسور 108 مگاپیکسلی سامسونگ ISOCELL Bright HM1 با طیفی وسیعی از فناوری های تقویت‌کننده جذب نور، مثل nonacell ، Smart-ISO و HDR آنی، عکس های روشن‌تر و واضح‌تر 108 مگاپیکسلی به همراه ویدئوهای بسیار شفاف 8K با نرخ فریم 24fps را در شدیدترین شرایط نوری، در اختیار می گذارد.

حسگر ایزوسل Bright HM1 دارای اندازه 1/1.33 با 108 میلیون پیکسل 0.8 میکرونی می‌باشد که برای اولین بار با استفاده از فناوری بسیار پیشرفته نوناسل (nonacell) تصاویر روشنی را در محیط های کم نور در اختیار می‌گذارد. نوناسل، نسخه پیشرفته‌تر تتراسل می باشد که آرایه پیکسلی 3×3 را به ارمغان می‌آورد. سنسور جدید HM1 با استفاده از آرایه نوناسل در ترکیب پیکسل‌های 0.8 میکرونی، می تواند تصاویر 12 مگاپیکسلی با پیکسل‌های بسیار بزرگ 2.4 میکرون به ثبت برساند که قدرت جذب نور این پیکسل‌ها، تا دو برابر بیشتر از حالت تتراسل می‌باشد.

اندازه فیزیکی بزرگ‌تر سنسور، به طور کلی چند مزیت به همراه دارد که یکی از اصلی ترینِ آن‌ها، قدرت جذب نور بیشتر می‌باشد. علاوه بر این، سنسور بزرگ‌تر، عمق میدان کم‌تری را پوشش می‌دهد که نتیجه آن، جداسازی بهتر سوژه از پس زمینه می‌باشد. به همین دلیل سنسور 1/1.33 اینچی نوت 20 اولترا در کنار لنزی با دهانه دیافراگم f/1.8 می تواند افکت بوکه بسیار حرفه‌ای‌تری را در دنیای موبایل ارائه دهد.

اگر بخاطر داشته باشید، دوربین اصلی اس 20 اولترا با سیستم فوکوس Super PD از مشکلاتی مثل ناپایداری فوکوس و سرعت آهسته، رنج می‌برد. اکنون سامسونگ برای رفع این مشکل در گلکسی نوت 20 اولترا ، سیستم فوکوس لیرزی را برای کمک به سیستم فوکوس Super PD در نظر گرفته است که نتیجه آن، فوکوس سریع، دقیق، پایدار و تصاویر شارپ‌تر می‌باشد.

دوربین فوق عریض بدون تغییر در مقایسه با سری اس 20، از سنسور جدید 12 مگاپیگسلی سامسونگ S5K2LA استفاده می‌کند که گشودگی دهانه دیافراگم لنز آن F/2.2 بوده و این دوربین زاویه دید 123 درجه ای را در اختیار خواهد گذاشت. شاید در ابتدا فکر کنید که با توجه به سنسور 16 مگاپیکسلی در نوت 10، این یک عقب‌گرد برای دوربین فوق‌عریض پرچم‌دار سامسونگ به شمار می‌آید، اما بد نیست بدانید که سنسور جدید 12 مگاپیکسلی دارای پیکسل‌های بزرگ تر 1.4 میکرونی می‌باشد. این در حالی است که اندازه پیکسل‌های سنسور قبلی، 1.0 میکرون بوده است.

بعد از دوربین اصلی و فوق عریض، نوبت به دوربین تله‌فوتو می‌رسد که در گلکسی نوت 20 اولترا، ساختمانی کاملا متفاوت با نمونه بکار رفته در S20 Ultra دارد. این دوربین در نوت 20 اولترا به جای سنسور 48 مگاپیکسلی، از سنسور 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد که البته اندازه پیکسل‌های آن 0.2 میکرون بزرگ‌تر بوده و 1.0 میکرون می‌باشد. البته باید در نظر داشته باشید که سنسور 48 مگاپیکسلی بکار رفته در اس 20 اولترا، با تجمیع پیکسل‌ها می‌توانست تصویر 12 مگاپیکسلی با پیسکل‌های بزرگ 1.6 میکرون در اختیار بگذارد.

تغییر بعدی در مورد این دوربین، به ساختمان لنز آن بر می‌گردد. جالب است بدانید که لنز 120 میلی‌متری این دوربین با ساختار پریسکوپی، زوم اپتیکال 5 برابر را در اختیار می‌گذارد. این در حالی است که اپتیک دوربین تله در اس 20 اولترا، زوم 4 برابری را در اختیار می‌گذاشت. علاوه بر این، ساختمان لنز تله در نوت 20 اولترا از دیافراگم روشن‌تر f/3.0 استفاده می‌کند که تاحدودی به جذب نور بیشتر کمک خواهد کرد. ناگفته نماند که حداکثر زوم با این دوربین تا 50 برابر بوده و این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فازی و لرزشگیر اوپتیکال نیز بهره می‌برد.

رابط‌کاربری دوربین از نظر بصری تغییر چندانی به خود ندیده است. همچنان حالت ‌های مختلف بالای دکمه شاتر چیده شده‌اند که با سوایپ کردن می‌توان بین آن‌ها جا‌به‌جا شد. با سوایپ به سمت بالا و پایین هم می‌توان بین دوربین اصلی و سلفی سویچ کرد و در قسمت بالای رابط کابری هم، مواردی مثل فلاش، موشن فوتو و … به چشم می‌خورند. اما تغییراتی که رابط کاربری در نوت 20 به خود دیده است، مربوط به 2 مورد اصلی می‌باشد. اولین مورد، امکان زمان‌بندی حالت Single Take می‌باشد.

این قابلیت جذاب، در واقع با استفاده از تمام دوربین ها شروع به تصویر برداری از سوژه می کند که شامل عکس هایی از زوایای مختلف و ویدئوها می باشد. در نهایت هوش مصنوعی یک گالری از بهترین تصاویر مربوط به سوژه، گیف ها و ویدئوهای کوتاه از آن را در اختیار می گذارد که در نوع خود بسیار جالب هستند و این قابلیت برای تصویر برداری از سوژه هایی مثل کودک و حیوانات خانگی، بسیار کاربردی به نظر می رسد.

تغییر بعدی مربوط به فیلم‌برداری در حالت Pro یا دستی است. گلکسی نوت 20 اولترا در این حالت، علاوه بر امکان کنترل دستی مواردی مثل ایزو، فوکوس، وایت بالانس و … امکان کنترل میکروفون‌ها را نیز در اختیار می‌گذارد. به این صورت که با این گوشی می‌توان به صورت دلخواه صدای اطراف، صدای رو به روی گوشی و صدای پشت گوشی‌ را اولوید قرار داد که در نوع خود جالب توجه است. همچنین امکان ظبط صدا با هدفون‌های بی‌یم نیز وجود دارد که قابلیتی کاربردی برای بلاگر‌ها خواهد بود. علاوه بر این، سامسونگ در این حالت امکان فیلم‌برداری فول اچ‌دی با نرخ فریم 120fps را هم فراهم کرده است که بالاترین سازگاری را با نمایشگر 120 هرتزی گوشی خواهد داشت.

سخت افزار

سامسونگ طبق معمول پرچمدارش را با دو سخت افزار متفاوت روانه بازار کرده است. یک نسخه به چیپست اسنپدراگون 865 پلاس کوالکام مجهز است و فقط برای مناطق خاصی عرضه می‌شود و نسخه دیگر از چیپست اگزینوس 990 ساخته خود سامسونگ بهره می‌گیرد. محصولی که در اختیار ما بود، از همین نسخه دوم است و بنابراین تمام صحبت‌ها و تست‌های ما بر طبق آن خواهد بود. البته باید بدانید که نسخه اسنپدراگون از قدرت سخت افزاری بالاتری نسبت به این مدل برخوردار بوده اما خب در ایران پیدا کردن آن چیزی شبیه به یافتن سوزن در انبار کاه است!

این چیپست 7 نانومتری شامل 2 هسته 2.7 گیگاهرتزی مگنوس M5، دو هسته 2.5 گیگاهرتزی Cortex-A76 و 4 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55 می‌شود و مجموعا با یک چیپ 8 هسته‌ای طرف هستیم. وظیفه پردازش‌های گرافیکی نیز به عهده Mali-G77 MP11 خواهد بود. این مجموعه توسط 12 گیگابایت رم همراهی می‌شود تا شاهد یکی از بهترین ترکیب‌های سخت افزاری در گلکسی نوت 20 اولترا باشیم. از لحاظ میزان حافظه داخلی، سامسونگ دست شما را باز گذاشته و آخرین پرچمدارش را با نسخه‌های متعددی راهی بازار کرده است. با خرید نسخه ۲۵۶ گیگابایتی مشکل خاصی از بابت حافظه نخواهید داشت و حتی می‌توانید از طریق کارت حافظه به این میزان هم اضافه کنید.

طبق اعلام سامسونگ، اگزینوس ۹۹۰ تا 20 درصد از لحاظ عملکرد گرافیکی و پردازشی نسبت به نسل گذشته بهتر کار می‌کند. این ابرقهرمان به‌ لطف ISP بهبود یافته به شما اجازه می‌دهد تا ویدئوهای 8K با نرخ 24 فریم بر ثانیه بگیرید که در نوع خودش فوق‌العاده است.

در تست AnTuTu 8 گلکسی نوت 20 اولترا توانست تا به امتیازی بیش از 528 هزار دست یابد که آن را پایین‌تر از پرچمداران قدرتمند مجهز به جدیدترین چیپست اسنپدراگون قرار می‌دهد.

در تست گیمینگ، ما چندین بازی مختلف از نمونه‌های ساده گرفته تا بازی‌های سنگینی همچون کالاف دیوتی را بر روی این گوشی تست کردیم و همه چیز خیلی خوب و نرمال و بدون هیچ لگ و یا مشکل خاصی به اجرا درآمد. تنها مورد جدی داغ شدن بخش پشتی دستگاه بعد از اجرای بازی‌های سنگین بود که آزاردهنده نیست اما موجب نگرانی از جهت آسیب رسیدن به این غول چند ده میلیونی در دراز مدت می‌شود.

در استفاده روزمره هیچ مشکلی بابت کار کردن در گوشی وجود ندارد. همه چیز بسیار سریع پیش خواهد رفت و با وجود رم ۱۲ گیگابایتی بهینه LPDDR5 می‌توانید تعداد بسیار بالایی اپلیکیشن و بازی را به اجرا درآورید و میان آن‌ها بدون تاخیر جابه‌جا شوید. در واقع تجربه مالتی تسکینگ در این گوشی مثال‌زدنی خواهد بود.

باتری و شارژدهی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا

زمانیکه سامسونگ گلکسی S20 Ultra را با یک باتری بزرگ 5000 میلی آمپرساعتی راهی بازار کرد، خیالمان تا حدی راحت بود که باتری قرار نیست دغدغه اصلی ما برای این گوشی باشد. اما حالا شاهد آن هستیم که نوت 20 اولترا دارای یک باتری کوچکتر 4500 میلی آمپرساعتی است. این یعنی بر روی کاغذ نمایشگر 120 هرتز و پشتیبانی از شبکه 5G چالش‌های بزرگی برای باتری این گوشی خواهند بود.

با این حال؛ فارغ از ذهنیت‌های موجود، تصمیم گرفتیم که عملکرد این باتری را در تست بنچمارک PCMark مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا با تنظیم نمایشگر بر روی حالت Adaptive 120Hz و باتری بر روی High Performance به سراغ این تست رفتیم. همانطور که پیش‌بینی می‌شد، نوت 20 اولترا عملکرد خوبی در این آزمون نداشت و تنها 7 ساعت و 41 دقیقه دوام آورد. این پایین‌تری عددی است که تا امروز ما در تست‌های بنچمارک باتری به آن برخورده‌ایم. با تمام این اوصاف یک بار دیگر تست را در حالت نمایشگر استاندارد 60 هرتز و باتری Optimized تکرار کردیم. این بار عملکرد نوت 20 اولترا در حدود 3 ساعت بهبود پیدا کرد و به 10 ساعت و 51 دقیقه رسید.

عملکرد نه چندان قابل قبول باتری نه تنها در بنچمارک، بلکه در استفاده ما در طول بررسی هم تأثیر خود را نشان می‌داد. در روزهای شلوغ و زمانیکه از مشغول استفاده از دوربین گوشی یا بازی با آن بودیم، با چشم خود به شکل محسوسی شاهد کم شدن میزان شارژ گوشی بودیم. البته باید اعتراف کنیم در معدود دفعاتی که تنظیمات گوشی بر روی حالت بهینه قرار داشت، خالی شدن باتری آنقدرها هم چشمگیر نبود. اما به عقیده من، زمانیکه چنین رقم بالایی برای خرید گوشی پرداخت می‌شود، استفاده از حداکثر توان آن، حق طبیعی کاربر است و در این شرایط باتری نوت 20 اولترا چنگی به دل نمی‌زند.

نکته عجیب دیگر در رابطه با باتری این گوشی، سیاست سامسونگ در طراحی شارژر برای این دستگاه است. گلکسی Note20 Ultra با یک شارژر 25 وات راهی بازار می‌شود و احتمالاً از شارژرهای سریع‌تر پشتیبانی نخواهد کرد.‌ این در حالیست که S20 Ultra که پرچمدار اول سال 2020 سامسونگ است، از شارژر 45 وات نیز پشتیبانی خواهد کرد. برای نوت20 اولترا امکان پشتیبانی از شارژ بی‌سیم با توان 15 وات و شارژر بی‌سیم معکوس با توان 4.5 وات نیز در نظر گرفته شده است.

 سامسونگ در بخش تنظیمات Power Mode باتری، چهار حالت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در نظر گرفته است. High Performance (بالاترین سطح عملکرد)، Optimized (بهینه)، Medium-power saving (سطح میانی ذخیره انرژی) و Maximum power saving (بالاترین سطح ذخیره انرژی). به صورت پیش‌فرض باتری گوشی در حالت بهینه قرار دارد، اما در زمانیکه نیاز به مدیریت مصرف باتری است و امکان شارژ گوشی وجود ندارد، دو حالت پاور سیو می‌تواند بسیار کاربردی واقع شوند. در صورتیکه هم که قصد داشته باشید از تمام قدرت گوشی استفاده کنید، می‌توانید گزینه High Performance را انتخاب کرده که در این صورت میزان مصرف باتری همانگونه که ما در طول بررسی تجربه کردیم، بسیار بالاتر خواهد رفت.

نتیجه گیری

گلکسی نوت 20 اولترا حقیقتا پرچمداری است که نام پرچمدار برازنده آن است و می‌تواند در این بازار که رقابت هر روز سخت‌تر می‌شود سامسونگ را در بین گوشی‌های پرچمدار زنده نگه دارد. همه چیز در مورد این گوشی خوب است و می‌توان گفت که سخت می‌توان ایرادی به آن گرفت البته به جز قیمت که قیمت پایه آن از 1300 دلار شروع می‌شود.

در مقابل گلکسی نوت 20 هم نام پرچمدار را با خودش یدک می‌کشد اما خیلی بویی از پرچمداری نبرده است. بدنه پلاستیکی و صفحه نمایش فول اچ دی در کنار قیمت 1000 دلاری گلکسی نوت 20 به رقبای این گوشی فرصت داده‌اند تا به راحتی از آن پیشی بگیرند و گلکسی نوت 20 را به انزوا ببرند. شما کدام یک از این دو پرچمدار را انتخاب می‌کنید؟ برای اطلاع از قیمت ها و خرید گوشی کلیک کنید.

گوشی کالا...
ما را در سایت گوشی کالا دنبال می کنید

برچسب : بررسی نوت 20 اولترا ,خرید نوت 20 اولترا ,قیمت نوت 20 اولترا ,مشخصات نوت 20 اولترا ,گوشی سامسونگ note 20 ultra, نویسنده : مهران goshikala بازدید : 68 تاريخ : پنجشنبه 24 مهر 1399 ساعت: 3:53